Wielu mniej doświadczonych przedsiębiorców zastanawia się, zwłaszcza na początku działalności, czy lepsza będzie strona internetowa czy fanpage na Facebooku.
Zdarzają się przedsiębiorcy, którzy uważają, że nie potrzebują strony internetowej dla swojej firmy i rezygnują z jej posiadania. Uważają, że skoro mają fanpage na Facebooku nie trzeba inwestować w stworzenie strony internetowej, a dzięki temu nie trzeba płacić za domenę, hosting, ani tracić czasu, bowiem samo założenie fanpage’a jest dziecinnie proste. Oparcie swojej obecności w internecie na Facebooku uważają za rozwiązanie nie tylko bezpłatne i wygodne, ale także całkowicie wystarczające. Takie myślenie jest oczywistym błędem, którego każdy przedsiębiorca, prędzej czy później, będzie żałował. Fanpage na Facebooku jest bowiem rzeczywiście dla zdecydowanej większości branż rzeczą potrzebną, ale fanpage powinien być uzupełnieniem strony internetowej, bo to właśnie firmowa strona internetowa powinna być absolutną podstawą wszelkich działań biznesowych online.
Dlaczego strona internetowa dla firmy jest koniecznością
Bo po pierwsze obecność w internecie jest w obecnych czasach koniecznością. I mądrze jest wszelkie podejmowane działania oprzeć o solidny fundament. Takim fundamentem nigdy nie będzie profil na Facebooku ani w żadnym innym serwisie społecznościowym. Dlaczego? Z tej prostej przyczyny, że “nasz” fanpage na Facebooku jest “nasz” tylko z nazwy. Tak jak cały serwis należy do właściciela, który może w zasadzie dowolnie nim dysponować, łącznie z jego zawieszeniem, cenzurowaniem, czy usunięciem. Chcąc mieć naprawdę kawałek “swojego” internetu, miejsca dla swojej firmy, którego jesteśmy prawdziwymi właścicielami, musimy posiadać firmową stronę internetową.
Firma bez strony internetowej? Brzmi to nie do końca poważnie. Brak strony internetowej to dla wielu potencjalnych klientów sygnał, że ta firma jest nie do końca poważna. A jej posiadanie nie tylko uwiarygodnia firmę, ale także umożliwia w pełnym stopniu kreowanie wizerunki firmy, jej identyfikacja wizualną oraz prezentację oferty z pełną kontrolą nad wszystkimi elementami.
Własna strona internetowa to też własna domena, czyli inaczej mówiąc adres firmy, który w obecnych czasach jest jednym z elementów identyfikacji firmy. Żaden serwis społecznościowy nie umożliwia podpięcia fanpage pod własną domenę.
Jeśli wciąż wahasz się, czy strona internetowa jest potrzebna, to odpowiedz sobie na następujące pytanie, a mianowicie czy stać cię na nieobecność w wyszukiwarce Google? Rezygnując z posiadania firmowej strony internetowej de facto rezygnujemy z bycia w wyszukiwarce Google. Zdarza się co prawda, że na jakąś jedną czy drugą frazę wyszukiwania nasz fanpage na Facebooku znajdzie się na pierwszej czy drugiej stronie wyszukiwania w Google. Jednak nie jest to częste, ani wystarczające. Przy niezwykle drogiej reklamie (czy to Facebook Ads, Googla AdWords czy każdej innej), to pozycjonowanie, które daje naturalny ruch na stronę z wyszukiwarki Google jest najtańszym ze wszystkich możliwych źródłem ruchu na stronie.
Dlaczego sam fanpage na Facebooku to za mało
Zdarza się, że niektórzy myślą tak: Mam wielu klientów, moja firma dobrze prosperuje, nie potrzebuję większej liczby klientów od tych, których mam z polecenia i z Facebooka. Nie potrzebuję więc firmowej strony internetowej. Takie myślenie też jest błędne. A co jeśli urośnie ci – choćby na tym Facebooku – większa konkurencja? Co jeśli przyjdzie kryzys i spadnie liczba klientów? Co jeśli przestanie działać Facebook? Odpowiem ci. Wówczas twoja firma upadnie, a na rynku przetrwają tylko najsilniejsi, choćby tacy, którzy potrafili czerpać pełniej potencjał tkwiący w internecie.
Potencjał daje bez wątpienia także Facebook, uczciwie mówiąc, w obecnych czasach, nawet spory. I trudno sobie wyobrazić istnienie firmy bez obecności na tym najpopularniejszym serwisie społecznościowym. Ale możliwości wykorzystania tego potencjału tkwiącego w social mediach rosną wprost proporcjonalnie do posiadania dobrej, wypozycjonowanej i skutecznej strony internetowej.