Prawdopodobnie wszyscy korzystający z reklam w w wyszukiwarce Google zauważyli w ostatnim czasie dość znaczny wzrost cen swoich reklam. Niektórzy moi respondenci mówią o wzrostach cen w ostatnich miesiącach sięgających nawet ponad 100%, niektórzy o wzrostach poniżej 50%, jednak nie spotkałem nikogo, kto mówiłby, że AdWords tanieje. Chyba wszyscy zauważyli, że linki sponsorowane AdWords w ostatnim czasie są coraz droższe!
Jaka jest przyczyna wzrostów cen reklam Google AdWords?
Skoro można zarobić więcej, to czemu nie skorzystać z okazji? Zapewne z takiego założenia wychodzi firma Google. Wzrost cen Google AdWords następuje w czasie, w którym Google zaczęło na większą niż wcześniej skalę walkę ze stronami internetowymi pozycjonowanymi niezgodne z zasadami. Sądzę nawet, że masowe banowanie stron stosujących niezgodne z wytycznymi Google zasady Black Hat SEO właśnie wynika z chęci powiększenia zysków Google z AdWords.
W ostatnim czasie lista domen wyrzuconych z wyszukiwarki i liczba stron internetowych, które zostały ukarane przez Google olbrzymimi spadkami w wynikach wyszukiwania dość szybko rosną. A więc, po pierwsze, coraz więcej firm zostało zmuszonych do tego, aby się reklamować w AdWords, bo to był jedyny sposób na zyskanie wejść ze strony google.pl. Po drugie – cały czas rośnie liczba firm posiadających strony internetowe i walczących o klientów w sieci. Obie powyższe przesłanki prowadzą do konkluzji, że w Google AdWords reklamuje się coraz więcej firm, które konkurują o kliknięcia, co w efekcie winduje ceny reklamy AdWords do nieznanych wcześniej poziomów.
Cenę za kliknięcie AdWords kształtuje bowiem w głównej mierze konkurencyjność dla danych fraz wyszukiwania. Jeśli np. 5 firm z tej samej branży walczy o wyświetlanie się ich reklamy dla danej frazy, w ich przypadku cena za kliknięcie będzie o wiele niższa, niż gdyby konkurencja rozrosła się do 50 firm.