Ile kosztuje utrzymanie strony internetowej (hosting i domena), na jakie techniczne aspekty należy zwrócić uwagę zamawiając lub tworząc stronę internetową, jak potencjalni klienci trafią na moją stronę firmową, czyli
5 rzeczy, które musisz wiedzieć zlecając stworzenie strony internetowej
1. Czy hosting to duży wydatek?
Zakładając, że masz małą lub średnią firmę produkcyjną lub usługową i nie chcesz budować sklepu internetowego ani nie masz bardzo popularnego serwisu z co najmniej kilkuset wejściami dziennie to nie potrzebujesz drogiego hostingu. Więcej – wystarczy ci hosting bardzo mały i tani. Koszt 40-50 zł za rok to nawet dla najmniejszej firmy wydatek niezauważalny, a tyle właśnie kosztuje porządny, stabilny i tani hosting na którym bez problemu umieścisz stronę nie tylko w html, ale również opartą na najpopularniejszych open source’owych cms-ach.
Potrzebujesz hostingu i nie wiesz który wybrać? Skontaktuj się z nami, polecimy Ci solidną firmę oferującą stabilny hosting za niecałe 50 zł brutto za rok, lub za niecałe 5 zł za miesiąc.
2. Ile kosztuje domena?
O ile nie przekonają Cię oferty typu “domena za darmo”, “domena za złotówkę” – to domena kosztuje naprawdę niewiele, bo od kilku do kilkunastu złotych za pierwszy rok i do maksymalnie 40-50 zł za rok drugi i kolejne (przy domenie .pl).
Jeśli jednak decydujesz się na ofertę bezpłatnej domeny, to za pierwszy rok nie zapłacisz nic (lub 1 złotówkę), ale możesz się spodziewać że już za rok kolejny najprawdopodobniej przyjdzie Ci zapłacić 100 zł + VAT lub jeszcze więcej. Zanim zdecydujesz się na ofertę darmowej domeny – sprawdź w cenniku firmy cenę odnowienia domeny, bo to jest de facto prawdziwy wykładnik tego, ile kosztuje domena u danego rejestratora domen. Na przykład “normalna” cena odnowienia domeny .pl to ok. 40-45 zł za rok.
3. Na co trzeba zwrócić szczególną uwagę tworząc stronę internetową dla firmy ?
Pomijając oczywiste kwestie dotyczące tego, że na stronie powinny się znaleźć odpowiednie treści (opis usług, produktów, kontakt, odnośniki do mediów społecznościowych, oferty specjalne i promocje, itp.) warto też zwrócić uwagę na kilka aspektów bardziej technicznych, takich jak nagromadzenie słów kluczowych w treści, ilość zapytań do bazy danych przy ładowaniu podstron, szybkość ładowania podstron, nadanie linkom zewnętrznym charakteru opisowego, łatwość nawigacji po witrynie, dodanie odpowiednich tytułów, tagów i meta opisów. Wiele z tych rzeczy, które nie są widoczne dla odwiedzającego naszą witrynę, ma spore znaczenie dla widoczności strony w internecie, zwłaszcza ma istotne znaczenie z punktu widzenia pozycjonowania strony w wyszukiwarce Google.
4. Jak klienci trafią na moją stronę?
Doskonale wiesz, że samo posiadanie strony internetowej nie sprawi, że będą na nią wchodzić potencjalni klienci. O to musisz zadbać sam. Ludzie mogą trafiać na twoją stronę przez reklamę bezpośrednią, reklamę internetową (np. bannery w serwisach internetowych lub reklamę linków tekstowych Google AdWords), reklamę w mediach tradycyjnych czy też z wyszukiwarki Google. Która reklama będzie najkorzystniejsza dla Ciebie zależy od specyfiki twojego biznesu. Jednak najkorzystniejsze i najtańsze (bo bezpłatne) są wejścia z wyszukiwarki. Za nie nic nie płacisz, a jedyną rzeczą o jaką musisz zadbać jest odpowiednie pozycjonowanie swojej witryny (czyli sprawienie, by strona znajdowała się wysoko w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google dla ważnych dla twojego biznesu fraz wyszukiwania). Pozycjonowanie możesz zlecić osobie lub firmie, możesz oddelegować do tego jednego ze swoich pracowników lub możesz je robić samodzielnie.
5. Dlaczego pozycjonowanie strony jest tak ważne?
Wejścia z wyszukiwarki nic nie kosztują, a więc są najtańszym sposobem na to, by zapewnić sobie wejścia potencjalnych klientów na twoją stronę (w przypadku, gdy pozycjonowanie zlecasz koszt pozycjonowania i tak jest nieporównywalnie mniejszy niż koszt reklam), więc z całą pewnością można powiedzieć, że pozycjonowanie jest najtańszym sposobem pozyskania odwiedzających firmową witrynę.
Ile tańszym? Kampania bannerowa nawet w niedużym, lokalnym czy niszowym serwisie internetowym, to wydatek co najmniej kilkuset zł miesięcznie. Druk i kolportaż 1000 ulotek to koszt co najmniej ok. 75-100 zł (a przyjmuje się, że przy skutecznej kampanii ulotkowej konwersja wynosi 2-3 promile, czyli 1000 ulotek zazwyczaj przynosi nie więcej niż 2-3 klientów). Bardzo popularna ostatnio kampania linków tekstowych Google Adwords to koszt co najmniej ok. 0,5 zł za jedno kliknięcie, najczęściej średni koszt kliknięcia nawet dobrze przygotowanej kampanii wynosi sporo więcej, co daje koszt wyoszący co najmniej 500-1000 zł za 1000 wejść na stronę.
Natomiast 1000 wejść bezpośrednio z wyszukiwarki nie kosztuje nic, a samo pozycjonowanie strony kosztuje zazwyczaj ok. 100-150 zł za miesiąc. Mając nawet małą lokalną firmę jak najbardziej realne jest to, aby miesięcznie na dobrze wypozycjonowaną stronę było około 1000 wejść z wyszukiwarki Google. Dlatego wypozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google to absolutna podstawa, ale rzecz jasna nie namawiam do całkowitej rezygnacji z reklamowania swojej firmy.
Co jeszcze musisz wiedzieć o pozycjonowaniu:
Czym różni się pozycjonowanie zgodne z zasadami Google (White Hat SEO) od niezgodnego z zasadami Google (Black Hat SEO) i czym grozi niestosowanie się do tych zasad [link]
Na jakie efekty można liczyć pozycjonując stronę zgodnie z zasadami Google [link]
Jak rozpoznać czy firma pozycjonuje zgodnie z zasadami Google [link]