BLOG

Oszustwo domenowe znane jako domain slamming lub domain name scam dotarło do Polski. Narażony na nie jest każdy właściciel domeny. Zobacz na czym polega domain scam i jak się przed nim uchronić.

Na czym polega oszustwo domenowe

Oszustwo polega na wyłudzaniu pieniędzy za rejestrację domen internetowych o podobnych nazwach do naszej domeny: np. jeśli nasza firmowa domena nosi nazwę ABC.pl to oszust próbuje nas przekonać, że ktoś inny chce wykupić domeny A-B-C.pl lub ABC.com.pl i to ma bardzo zaszkodzić naszym interesom. Przekonuje nas również, że możemy się jednak przed tym uchronić wykupując szybko “zagrożone” domeny w danej firmie. Za ile? Zazwyczaj za sporo więcej niż cena rynkowa.

Jak się uchronić przed oszustwem domenowym

  1. Nigdy nie rejestruj domeny w firmie, co do której uczciwości są jakiekolwiek podejrzenia. Możesz sprawdzić czy firma jest partnerem NASK*, organizacji zajmującą się rejestracją domen (www.dns.pl) lub czy są jakieś negatywne opinie na temat danej firmy (np. na forum www.webhostingtalk.pl)
  2. Jeśli dostaniesz tego typu propozycję, sprawdź czy domena jest zarejestrowana, czy czeka  w kolejce na rejestrację, czy też jest wolna. Jeśli jest wolna możesz samodzielnie ją zarejestrować u wybranego prze siebie rejestratora, jeśli czeka w kolejce, to bardzo możliwe, że po dwóch tygodniach domena wróci do puli domen wolnych (jeśli nie zostanie wykupiona).
  3. Jeśli dana domena jest już wykupiona to sprawdź do kogo należy (znajdziesz te informacje na stronie www.whois.pl). Jeśli jest wykupiona przez firmę, która ci proponuje domenę to podpisz umowę z tą firmą, ale tylko i wyłącznie na cesję danej domeny. Wówczas ty staniesz się abonentem danej domeny, a nie firma, która zaproponowała ci kupno domeny i która zapewne będzie chciała co roku wyłudzać od ciebie pieniądze za rzekomą rejestrację domeny. I koniecznie zrób to po cenach rynkowych, jeśli napotkasz na opór to postrasz sądem. Oszust prawdopodobnie “zmięknie”.
  4. Ale przede wszystkim nie działaj pochopnie. Nie daj się przekonać, że musisz podjąć decyzję w ciągu minuty, że czas nagli, ze za chwilę będzie już za późno na zakup domeny. Zastanów się również, czy nawet jeśli ktoś inny zarejestruje domenę podobną do twojej, to czy rzeczywiście będzie to realnym zagrożeniem dla twojej firmy, bo wcale nie musi tak być.

Oszukano mnie, co teraz?

Oszustwo domenowe to łatwy zarobek dla sprytnych wyłudzaczy, którzy na jednej domenie zarabiają rocznie 100, 200 czy 300 zł i więcej. Z jednej strony to niewiele, ale z drugiej, mając kilkudziesięciu czy kilkuset oszukanych w ten sposób klientów domain slamming może być dla nieuczciwych firm lub osób sposobem na łatwy i duży zarobek.

Jeśli daliśmy się oszukać należy zgłosić oszustwo na policję i do NASK. Nieuczciwą firmę trzeba zmusić do dokonania cesji domeny na nas (wówczas my będziemy figurować w rejestrze NASK jako właściciele domeny).

Osoby, które w jakikolwiek sposób zostały oszukane w związku z nazwami domen mogą kierować sprawy do sądu polubownego lub powszechnego. Na podstawie orzeczeń sądów NASK dokonuje zmian abonentów domen internetowych.

  • Sąd Polubowny ds. Domen Internetowych przy Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji
    ul. Koszykowa 54
    00-675 Warszawa (wejście B, lokal 03 230 – III p.)
    tel./fax: + 48 22 625 73 23
    adres internetowy: http://www.piit.org.pl
  • Sąd Arbitrażowy przy Krajowej Izbie Gospodarczej w Warszawie
    ul. Trębacka 4
    00-074 Warszawa
    tel.: +48 22 827 47 54
    fax: +48 22 827 94 01
    adres internetowy: http://www.sakig.pl
  • The World Intellectual Property Organization Arbitration and Mediation Center
    34, chemin des Colombettes
    P.O. Box 18
    1211 Geneva 20
    Switzerland
    tel.: (41-22) 338 8247 lub 0800 888 549
    fax: (41-22) 740 3700 lub 0800 888 550
    adres internetowy: http://www.wipo.int

*Często zaufane, dobre i tanie firmy w których można bezpiecznie i uczciwie zarejestrować domenę nie są bezpośrednim partnerem NASK, a jedynie współpracują z z partnerami NASK (tak robi większość firm oferujących hosting). Firmy te zazwyczaj podają na swoich stronach internetowych z którym partnerem NASK współpracują (tak robi np. firma Masternet).